Welkom Wendy Enthoven, Medical Head bij ConsultAssistent
ConsultAssistent wordt ontwikkeld voor artsen, door artsen. Sinds december is Wendy Enthoven daarom bij ons aan boord als Medical Head. Als huisarts, gepromoveerd en met ervaring als docent bij Erasmus MC, is zij de medische stem op de vloer bij ConsultAssistent.
Je bent zelf huisarts en maakt de opmerkelijke stap naar ConsultAssistent. “Het is een hele bewuste keuze. Wat mij drijft is dat ik via ConsultAssistent een verschil kan maken voor veel meer patiënten dan dat ik als huisarts kon.
Je wilt zo veel mogelijk patiënten zo goed mogelijk helpen, maar je tijd is beperkt. We zien het ook bij de vakgroepen waar we dagelijks mee werken. Als je vooraf meer weet, kun je in dezelfde beperkte tijd alvast processen in gang zetten, zoals aanvullend onderzoek aanvragen. En tijdens de consulten kan je dieper gaan, verder komen tijdens het gesprek. De patiënt hoeft je immers niet meer alles uit te leggen, omdat je al een volledig ingevulde anamnese hebt.”
Een gewetensvraag: is ConsultAssistent er wat jou betreft meer voor de specialist of voor de patiënt? “Heel oprecht antwoord: echt voor beide. Goede voorbereiding en informatie vooraf helpt de mensen zelf namelijk ook. Doordat patiënten vooraf gevraagd worden naar hun wensen of doel van het consult, worden ze aan het denken gezet. Zeker als je het heel laagdrempelig aanbiedt, met zo kort mogelijke vragenlijsten en in begrijpelijke taal, komt de patiënt veel beter voorbereid op het consult.”
“In mijn rol help ik ConsultAssistent dezelfde taal te spreken als de specialisten, met wie we onze modules ontwikkelen.”
“Waar je misschien minder snel bij stilstaat is dat het voordeel van die goede voorbereiding doorwerkt in het hele diagnose- en behandeltraject. Want wat voor patiënten en specialisten beide heel prettig is, is dat er minder controle consulten nodig zijn. Omdat het eerste consult zo effectief is, hoeft iemand niet altijd meer terug te komen. Dat is extra tijd voor de specialist en scheelt reizen en tijd voor de patiënt. “
Wat betekent ‘leren met elke patiënt’ in praktijk? “Dat veel patiënten toestemming geven om hun ConsultAssistent-data te analyseren, betekent dat we kunnen leren van al deze patiënten. Met deze enorme pool interessante data doen we onderzoek. Op basis van de data en in overleg met medisch specialisten komen we tot inzichten die – met of zonder ConsultAssistent – de zorg beter en patiëntgerichter maken.”
Welk verschil wil je maken voor je collega-artsen? “Je ziet dat er in de zorg vooral veel technologie wordt ingezet voor diagnostiek en behandeling. Technologie die het zorgproces ondersteunt zie je echter veel minder. Terwijl daar heel veel te winnen valt voor zowel de arts als de patiënt. We zijn in de zorg veel bezig met dingen onnodig veel tijd en veel energie kosten. Niet eens bewust of expres, maar omdat er weinig aandacht is om het te veranderen.
Of beter gezegd: we hebben te weinig tijd om het aandacht te geven. Daarom vind ik het mooi dat ConsultAssistent juist bijdraagt aan een beter proces.”
“Die goede voorbereiding werkt door in het hele diagnose- en behandeltraject.”
“En ik blijf natuurlijk arts, wat ook helpt. Onder veel artsen leeft toch vaak een gevoel van ‘als je geen arts bent, dan begrijp je niet hoe het precies werkt’. Het komt voort uit de manier van werken die je helaas bij softwareleveranciers in de gezondheidszorg ziet. Dan wordt er eerst iets groots gebouwd en vervolgens nagedacht over hoe de praktijk zich daarop moet aanpassen. Dat doen wij dus andersom.”
“In mijn rol help ik ConsultAssistent zoveel mogelijk dezelfde taal te spreken als de specialisten met wie we ook onze modules ontwikkelen. Zo kunnen we echt aansluiten op de praktijk en wat daar belangrijk is. Voor arts én patiënt.”