Een gerichte hulpvraag maakt het verschil.

Wendy Enthoven legt uit waarom de zorgvraag zorgt voor betere zorg

In de zorg draait het om de patiënt. Toch wordt er in (de voorbereiding van) consulten nog vaak voorbijgegaan aan wat een patiënt uit een consult wil halen. Patiënten komen regelmatig met klachten, maar hebben nog niet nagedacht over wat ze willen bereiken. Zoals bijvoorbeeld duidelijkheid over een diagnose, of weer kunnen fietsen. Dit maakt consulten minder effectief en vergoot de kans dat de zorg niet volledig aansluit bij wat de patiënt echt nodig heeft.

Door actief te vragen naar de hulpvraag, stimuleer je patiënten om na te denken over hun eigen zorgbehoefte en verwachtingen.

Dit heeft twee grote voordelen:

  • Patiënten voelen zich beter voorbereid en gehoord, omdat ze expliciet worden uitgenodigd om na te denken over wat ze nodig hebben.
  • Artsen kunnen sneller en doelgerichter handelen, omdat ze direct inzicht krijgen in de kern van de zorgvraag.

Als je dit al vooraf doet in een auto-anamnese, dan levert dit bovendien op dat patiënten hier vooraf rustig over na kunnen denken. De arts kan dit ter voorbereiding op het consult al lezen en kan er gericht op doorvragen. Hierdoor wordt het vragen naar de hulpvraag extra doeltreffend.

Een eenvoudige vraag als “Wat verwacht u van het gesprek met de arts?” aangevuld met enkele voorbeelden van mogelijke hulpvragen, kan al veel duidelijkheid geven.

Als we de hulpvraag standaard meenemen in de auto-anamnese, worden patiënten bewuster van hun zorgbehoefte. Het resultaat? Beter aansluitende, persoonlijkere zorg en efficiëntere consulten, waarin de arts direct kan inspelen op wat voor de patiënt echt belangrijk is.