FAQ items aan het laden...
Voor patiënten2025-09-22T13:40:49+00:00

WAT IS CONSULTASSISTENT?

ConsultAssistent is een programma dat uw arts gebruikt om informatie over uw gezondheid te verzamelen. U krijgt via ConsultAssistent een vragenlijst. In de vragenlijst staan vragen over uw klacht, over pijn of last en over de ontwikkeling van de klacht als de behandeling met de arts is afgerond. De vragenlijst kunt u thuis invullen via het internet vóór uw afspraak met de arts.

Uw arts bekijkt uw antwoorden vooraf of tijdens uw afspraak op de polikliniek. Hierdoor heeft u tijdens de afspraak met uw arts meer tijd voor gedetailleerde vragen en aanvullende informatie.

ConsultAssistent verzamelt ook volledig gepseudonimiseerde inzichten in klacht en klachtontwikkeling van andere patiënten met soortgelijke klachten. Deze inzichten worden door uw arts gebruikt om uw behandeling te verbeteren. Hierdoor helpt u zelf ook automatisch mee aan het verbeteren van de zorg.

HOE WERKT CONSULTASSISTENT?

ConsultAssistent wordt door uw arts gebruikt ter ondersteuning van de verschillende stappen in uw behandeling:

Uw eerste afspraak op de polikliniek

Een paar dagen voor uw eerste afspraak op de polikliniek krijgt u een e-mail met een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. De e-mail wordt gestuurd naar het e-mailadres dat bij het ziekenhuis bekend is.

De eerste keer dat u ConsultAssistent gebruikt, maakt u eerst een account aan. Met dit account kunt u altijd bij uw gegevens. Bij het inloggen krijgt u ter verificatie een sms-code toegestuurd op het telefoonnummer dat bij het ziekenhuis bekend is.

Wat staat er in de vragenlijst?

De vragenlijst kan uit verschillende onderdelen bestaan. Bijvoorbeeld vragen over uw gezondheidsklachten, uw medische voorgeschiedenis en algemene informatie.

Het aantal vragen dat u krijgt, verschilt per afdeling en klacht. Vaak duurt het invullen 10 tot 15 minuten, maar dit kan in sommige situaties ook meer zijn. Er zijn dan meer vragen nodig om een goed beeld van uw klachten te krijgen.

U kunt op elk moment stoppen en later verder gaan. Uw antwoorden blijven bewaard, u hoeft niet opnieuw te beginnen.

Uw tweede of volgende afspraak op de polikliniek

Een paar dagen voor uw vervolgafspraak, krijgt u een e-mail met een uitnodiging om een (verkorte) vervolg vragenlijst in te vullen.

Ook hier worden verschillende vragen gesteld, afhankelijk van de afdeling waar u uw afspraak heeft en uw klachten. Meestal gaan de vragen over hoe uw klachten zich hebben ontwikkeld. Ook kunt u uw profiel en medicijngebruik wijzigen.

De vragenlijst is kort en duurt meestal maar een paar minuten.

Na uw behandeling

Enkele weken of maanden na uw behandeling krijgt u nog een paar vragen over uw klachten. Uw arts gebruikt deze informatie om te zien wat het resultaat is van de behandeling op uw klacht. Deze antwoorden worden door uw arts gebruikt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

VEELGESTELDE VRAGEN

Ik heb geen e-mail ontvangen. Wat nu?2025-07-31T09:39:42+00:00

Het is mogelijk dat de e-mail in uw spambox van uw e-mailprogramma terecht is gekomen. Mocht dit niet zo zijn, neem dan contact op met de polikliniek waar u uw afspraak heeft. De contactgegevens staan in uw uitnodigingsmail. Wellicht staat er een verkeerd e-mailadres van u geregistreerd.

Ik ben de e-mail met de uitnodiging kwijtgeraakt. Wat nu?2020-04-01T21:54:25+00:00

Als u in uw e-mail zoekt naar kernwoorden zoals de naam van uw ziekenhuis kunt u deze wellicht nog vinden. Mocht dit niet zo zijn, neem dan contact op met de polikliniek waar u uw afspraak heeft. De contactgegevens staan in uw uitnodigingsmail. Zij kunnen u opnieuw een uitnodiging sturen.

Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Hoe kan ik nu inloggen?2025-07-31T09:41:43+00:00

Uw gebruikersnaam kunt u vinden in de e-mail met uw accountbevestiging. Heeft u deze niet meer, dan kunt u uw gebruikersnaam opvragen in ConsultAssistent. De link naar ConsultAssistent staat in uw uitnodigingsmail.

Bent u uw wachtwoord vergeten? In het inlogscherm kunt u uw wachtwoord opnieuw aanvragen. U ontvangt dan een aparte e-mail met instructies.

Het lukt mij niet om in te loggen. Wat nu?2020-04-01T21:56:34+00:00

Uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn hoofdlettergevoelig. Lukt het u alsnog niet om in te loggen, neem dan contact op met de polikliniek waar u uw afspraak heeft. De contactgegevens staan in uw uitnodigingsmail.

Mijn telefoonnummer is gewijzigd. Wat moet ik doen?2020-04-01T21:57:29+00:00

Een wijziging van uw telefoonnummer moet u doorgeven aan het ziekenhuis waar u uw afspraak heeft. De contactgegevens staan in de uitnodigingsmail. Alleen zij mogen uw telefoonnummer wijzigen.

Ik begrijp een vraag uit de vragenlijst niet. Wat moet ik doen?2025-07-31T09:43:40+00:00

Dat is geen probleem. U kunt gewoon doorgaan met het invullen van de vragenlijst. U kunt tijdens uw poliklinische afspraak met uw arts om uitleg vragen wat er met deze vraag werd bedoeld. Mocht u het verkeerd hebben begrepen, dan kan de arts uw antwoord altijd nog wijzigen.

De datum klopt niet. Mijn poliklinische afspraak is op een andere datum weergegeven. Wat nu?2020-04-01T21:58:43+00:00

Misschien heeft u uw afspraak gewijzigd naar een andere datum dan de oorspronkelijke datum. Klopt de datum dan nog niet? Neem dan contact op met de polikliniek waar u uw afspraak heeft. Mocht uw afspraak al zijn geweest, dan hoeft u deze vragenlijst niet meer in te vullen. Voor een volgende afspraak krijgt u weer een nieuwe uitnodiging.

Ik krijg een foutmelding en/of ConsultAssistent reageert niet meer. Wat nu?2020-04-01T21:59:24+00:00

Controleer of u alle verplichte velden heeft ingevuld. Krijgt u nog steeds een foutmelding of loopt de vragenlijst nog steeds vast, controleer dan uw internetverbinding en log uit en daarna opnieuw in.

Antwoorden welke u heeft ingevuld voordat u de foutmelding kreeg zijn opgeslagen.

Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met de polikliniek waar u uw afspraak heeft. De contactgegevens staan in uw uitnodigingsmail.

Waarom heb ik een uitnodiging gekregen van mijn arts om mijn gegevens in te vullen?2020-04-01T22:01:05+00:00

U heeft binnenkort een afspraak op de polikliniek van uw ziekenhuis. Uw arts maakt gebruik van ConsultAssistent voor het verkrijgen van inzichten in uw klacht en klachtontwikkeling. Hij of zij heeft u hiervoor een uitnodiging gestuurd voor het invullen van vragenlijsten via het internet.

Wat zijn voor mij de voordelen van het gebruik van ConsultAssistent?2020-04-01T22:01:57+00:00

Met ConsultAssistent kunt u zich beter voorbereiden op het bezoek aan uw arts. U kunt rustig thuis alle vragen doornemen en invullen, zodat er tijdens uw afspraak meer tijd is voor aanvullende of verdiepende vragen. Uw arts heeft door uw antwoorden beter inzicht in uw klachten en zorgvraag. Bovendien geeft ConsultAssistent u en uw arts inzicht in het verloop van uw ervaren klachten. Hierop kan de behandeling adequater worden afgestemd.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?2020-04-01T22:02:34+00:00

De ingevulde vragenlijsten verschijnen automatisch in uw elektronische patiëntendossier (EPD). De arts heeft hierdoor direct inzicht in uw klachten en het verloop hiervan.

Waarvoor worden mijn gegevens nog meer gebruikt?2025-07-31T09:47:14+00:00

ConsultAssistent verzamelt volledig gepseudonimiseerde inzichten in klachten en klachtontwikkeling van andere patiënten met een soortgelijke klacht als die van u. Deze inzichten worden door uw arts gebruikt ter verbetering van uw behandeling. Ook doen onderzoekers van Outcome Measurement (de leverancier van ConsultAssistent) onderzoek op gepseudonimiseerde en geanonimiseerde gegevens. Zij gebruiken alleen uw gegevens als u hiervoor toestemming geeft. Bij al het onderzoek dat Outcome Measurement doet is zorgverbetering het doel.

Wat betekent pseudonimiseren van gegevens?2020-04-01T22:03:41+00:00

Pseudonimiseren is een beveiligingsmaatregel waarbij persoonsgegevens worden verwerkt zonder dat daarbij duidelijk wordt over welke personen de gegevens gaan. Bij pseudonimiseren van persoonsgegevens kunnen gegevens alleen nog herleidbaar zijn tot een specifiek persoon als er gebruik wordt gemaakt van aanvullende gegevens.

Wie hebben er allemaal toegang tot mijn gegevens?2020-04-01T22:04:13+00:00

Alleen de zorgverleners betrokken bij uw behandeling hebben direct beschikking over uw persoons en medische gegevens. Onderzoekers hebben alleen toegang tot gepseudonimiseerde of geanonimiseerde gegevens. Dit betekent dat uw gegevens niet meer tot u te herleiden zijn.

Hoe wordt de beveiliging van mijn gegevens gewaarborgd?2025-07-31T13:58:12+00:00

ConsultAssistent is veilig en betrouwbaar en voldoet aan de strengste normen ten aanzien van opslag en verwerking van medische gegevens. ConsultAssistent werkt conform de AVG-wetgeving en volgens de NEN 7510-norm voor informatiebeveiliging in de zorg. Daarnaast beschikt ConsultAssistent over een CE-markering voor medische hulpmiddelen.

Met welke browsers kunt u ConsultAssistent gebruiken?2025-07-31T09:49:46+00:00

ConsultAssistent ondersteunt de volgende browsers. Deze browsers updaten zichzelf en we ondersteunen hiervan de laatste versies.

  • Android browser
  • Apple Safari
  • Google Chrome
  • Microsoft Edge
  • Mozilla Firefox
Ga naar de bovenkant