AI in de zorgsector

De zorgsector staat onder enorme druk. Personeelstekorten, stijgende kosten en een toenemende zorgvraag zorgen voor een groeiende uitdaging. Gelukkig staat er een krachtige bondgenoot klaar om ons hierbij te ondersteunen: artificiële intelligentie (AI).

Bij ConsultAssistent gebruiken we Large Language Models (LLM’s) om onze gestructureerde anamnese rapporten samen te vatten zodat het – na goedkeuring van de arts – rechtstreeks in de Consultvoering van het Elektronisch Patiënten Dossier kan worden geplaatst. De verwachting is dat dit zomaar een aantal minuten per consult kan schelen, we zijn dit momenteel aan het valideren. Omdat er zodoende minder administratief werk te doen is zorgt het voor minder repetitief werk en meer werkplezier voor de zorgprofessional.

Ook gebruiken we AI Machine Learning toepassingen om voorspellingen te doen op basis van grote hoeveelheden verzamelde gestructureerde zorgdata. Voorbeelden waar we aan werken zijn het bepalen van de ASA classificatie, het voorspellen van benodigd onderzoek, het voorspellen van de Differentiaal Diagnose en ultiem de prognose van een individuele patiënt vergeleken met vele andere patiënten zoals deze.

AI is niet de toekomst, het is nu. En het potentieel ervan om onze zorg te transformeren is groot. Hieronder negen manieren waarop AI een essentiële rol speelt en gaat spelen in het ontlasten van onze zorg:

  1. Meer werkplezier voor zorgverleners
    AI neemt administratieve taken en repetitief werk over, zodat zorgprofessionals meer tijd hebben voor datgene waar het écht om draait: menselijk contact en zorg verlenen. Een voorbeeld hiervan is de ConsultAssistent auto-anamnese en follow-up welke door patiënten thuis al wordt ingevuld en waarvan een slim verslag wordt aangeboden aan de arts in het EPD.
  2. Digitale assistentie voor patiënten
    AI-chatbots en virtuele assistenten beantwoorden vragen van patiënten snel en accuraat, ook buiten kantoortijden. Dit vermindert de druk op de eerstelijnszorg.
  3. Slimmere logistiek
    Door patronen te herkennen, kan AI voorspellen welk onderzoek of welke behandeling nodig is. Dat bespaart tijd, geld en middelen. Omdat ConsultAssistent het hele traject van auto-anamnese en follow-up objectief meet ontstaat er een continue stroom aan gestructureerde data als bijproduct van slimmere zorg. Zo kunnen combinatieafspraken bijvoorbeeld slimmer worden ingepland.
  4. Kostenbewuste zorg
    AI biedt inzicht in welke behandelingen het meest effectief zijn voor specifieke patiëntgroepen. Dit helpt om verspilling te voorkomen en kosten te verlagen. Als de ConsultAssistent data wordt gecombineerd met klinische data kan bijvoorbeeld de praktijkvariatie inzichtelijk worden gemaakt: welke behandeling is het meest effectief en tegen welke kosten.
  5. Preventie en ‘first time right’ zorg
    Door betere triage en voorspellingen kan AI onnodige zorgmomenten voorkomen en zorgen voor de juiste zorg in één keer. Een mooi voorbeeld is het voorkomen van onnodige herhaalconsulten door patiënten op een goede manier online te monitoren, ook onderzoeken we of we op basis van een pre operatieve screening kunnen adviseren of een patiënt fysiek of telefonisch gezien zou moeten worden.
  6. Toegankelijke zorg voor iedereen
    Met realtime vertalingen helpt AI om taalbarrières te overbruggen. Patiënten worden geholpen in hun eigen taal, wat de kwaliteit van de zorg ten goede komt. Vertaalapps worden al veel toegepast maar ook het vertalen en ondertitelen van bijvoorbeeld vragenlijsten en voorlichtingsinformatie wordt steeds meer toegepast.
  7. Van ongeneeslijk naar behandelbaar
    De enorme rekenkracht van AI stelt ons in staat om in razend tempo medische literatuur te analyseren en onderzoek te doen. Daarmee ontstaan sneller nieuwe inzichten in behandelmethodes voor nu nog ongeneeslijke aandoeningen.
  8. Versnelling van innovatie
    Waar de mens beperkte tijd heeft, kent AI geen werkroosters. Het helpt innovaties versnellen, ook in tijden van arbeidsschaarste. Een goed voorbeeld zijn de diverse Ambient Listening tools die gesprekken met patiënten transcriberen en aanbieden ter beoordeling aan de zorgverlener en meteen ook de juiste DBC coderingen adviseren.
  9. Leren van elke patiënt
    AI maakt het mogelijk om continu te leren van data. Elke behandeling draagt bij aan verbetering van de volgende — zo ontstaat er een zelflerend zorgsysteem.

De vraag is niet óf we AI gaan inzetten in de zorg, maar hoe snel en verantwoord we dit doen. Laten we het potentieel benutten om zorg toekomstbestendig te maken — voor professionals én patiënten. Het vraagt om een zorgvuldige voorbereiding, implementatie en evaluatie zodat de workflow verbeteringen daarna ook goed en veilig opgeschaald kunnen worden.

Bij ConsultAssistent zijn we dagelijks bezig om er voor te zorgen dat we AI op een verantwoorde manier inzetten waarbij het echt waarde toevoegt aan de zorg. Dat kunnen we doen omdat we vanaf het begin altijd de visie gehad dat je een continue stroom aan gestructureerde zorgdata kan verzamelen als ‘bijproduct’ van het leveren van zorg. Deze dataset helpt om met elke patiënt te leren hoe de zorg bij de volgende beter kan en biedt een goede basis voor wetenschappelijk onderzoek en voor de toepassing van AI.

Lees het originele bericht op onze LinkedIn pagina.