Flevoziekenhuis: “Hoe deden we het zo lang zonder ConsultAssistent?”
Sinds maart 2021 maakt het Flevoziekenhuis gebruik van ConsultAssistent voor het optimaliseren van consulten, via auto-anamnese en automatische follow-up. Na 1,5 jaar met ConsultAssistent gewerkt te hebben, is de waarde voor artsen en patiënten meer dan duidelijk. “Ik kan me niet meer voorstellen hoe we dat eerst deden” vertelt Marleen Vleming, KNO-arts bij het Flevoziekenhuis.
Het Flevoziekenhuis vraagt elke patiënt van de afdeling KNO om voorafgaand aan een afspraak de digitale vragenlijst van ConsultAssistent in te vullen. Net als de patiënt krijgt ook de arts hiermee een heel helder beeld van welke klachten de patiënt ervaart, van zijn of haar omstandigheden en wat de hulpvraag is. Ook kunnen patiënten onderling beter worden vergeleken. Een groot deel van de anamnese is daarmee al gedaan voordat de patiënt op het spreekuur komt.
Patiënt en behandelaar kunnen daarom direct bespreken wat echt belangrijk is. Goed voor de betrokkenheid van de patiënt en het samen kunnen beslissen over het vervolg.
Sneller tot de kern tijdens het consult en in de diagnosestelling
KNO-arts Marleen Vleming vervolgt: “Tot een jaar geleden, was het altijd een verrassing wie er binnen kwam lopen bij mijn consult. Ik wist eigenlijk bijna niets van de patiënt, behalve een doorverwijzingsbrief van de huisarts. Nu we ConsultAssistent gebruiken, en vooraf veel meer relevante data van de patiënt hebben, begrijp ik eigenlijk niet meer hoe we het zo lang zonder hebben gedaan.”
De afdeling KNO geeft het gebruik van ConsultAssistent bovendien de ruimte voor gemiddeld één extra consult per arts per spreekuur en er blijken minder afspraken nodig om tot de juiste conclusies te komen.
Minder afspraken om tot de juiste conclusies te komen. En ruimte voor gemiddeld één extra consult per arts per spreekuur.
Gestroomlijnd proces via het EPD
De volgende stap die het Flevoziekenhuis recent heeft gezet, is de koppeling van ConsultAssistent met het (SAP) EPD. De koppeling maakt het mogelijk het volledige proces vanuit het EPD te laten uitvoeren. Vanaf het maken van afspraken en versturen van vragenlijsten tot aan het raadplegen van verslagen. Een wijziging in het EPD wordt direct, real-time meegenomen door ConsultAssistent.
Doktersassistenten hebben daardoor geen omkijken meer naar ConsultAssistent. Fatima Chemlali, doktersassistent bij de afdeling KNO: “Waar we voorheen afspraken apart in ConsultAssistent importeerden, verloopt het nu automatisch. Dat is heel fijn. Ook als een afspraak wordt verplaatst in het EPD, past ConsultAssistent zich direct aan.”
De inzet van ConsultAssistent bij het Flevoziekenhuis ontwikkelt zich komende tijd verder, via nieuwe vakgroepen en de module voor pre-operatieve screening (POS).
Meer weten over ConsultAssistent, voor uw afdeling of in combinatie met uw EPD (Chipsoft HiX, Nexus of Epic)? Neem contact met ons op via Tara Lamers of Rogier Thomasse, we helpen u graag.